Regelmatige consumptie van tomaten bevordert de gezondheid van de bloedvaten
 Encyclopedic 
 PRE       NEXT 
Tomaten, zowel groenten als fruit, zijn rijk aan voedingsstoffen en een veelvoorkomend gerecht op de eettafel. Een recent onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift Nutrition door de Hokkaido Information University en andere Japanse onderzoeksinstellingen, wijst uit dat regelmatige consumptie van tomaten, die rijk zijn aan lycopeen, helpt om het slechte cholesterolgehalte in het bloed te verlagen, wat een uitstekende bescherming biedt voor de bloedvaten. Tomaten hebben zelfs tal van gezondheidsvoordelen.
Van 'giftige vrucht' tot culinaire delicatesse
Hoewel deze groente van Peruaanse oorsprong tegenwoordig wereldwijd geliefd is, werd hij vroeger vanwege zijn levendige kleur als giftig beschouwd en kreeg hij de bijnaam 'wolfsperzik'.In de 16e eeuw introduceerde een Britse hertog tomaten in Europa, maar aanvankelijk werden ze alleen als sierplanten beschouwd. Later waagde een schilder zijn leven om er een te proeven en ontdekte dat ze niet alleen niet giftig waren, maar ook heerlijk. Vanaf dat moment kwamen tomaten officieel op het menu.Tomaten bereikten China tijdens de Ming-dynastie. Omdat "番" (fān) 'buitenlandse oorsprong' betekent, werden ze aanvankelijk "番柿" (fānshǐ) genoemd. Later identificeerden botanici ze als behorend tot de familie van de Solanaceae, net als aubergines, wat leidde tot de naam "番茄" (fāntiāo). Volgens internationale websites over biologische landbouw vallen tomaten hoofdzakelijk in vier categorieën: conventionele tomaten, cherrytomaten, bushtomaten en vleestomaten.De variëteiten die veel op de markt te vinden zijn, zijn voornamelijk conventionele tomaten en cherrytomaten, of gekweekte hybriden van beide.
Zowel in binnen- als buitenland wordt onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van tomaten. In een van die onderzoeken verdeelde een onderzoeksteam gezonde personen met een LDL-cholesterolgehalte tussen 120 en 160 mg/dl in twee groepen. De ene groep consumeerde tomaten die rijk zijn aan lycopeen, terwijl de andere groep lycopeenvrije tomaten at. Na 12 weken rauwe consumptie vertoonde de eerste groep een significante daling van het LDL-cholesterolgehalte en een aanzienlijke verbetering van het bloedlipidenprofiel.In het laatste nummer van Food Science and Nutrition werden ook bevindingen gepubliceerd die erop wijzen dat tomaten of tomatenproducten (zoals tomatensap) de bloeddruk en het cholesterolgehalte kunnen verlagen, wat gunstig is voor de cardiovasculaire gezondheid.
Slecht cholesterol verwijst naar low-density lipoproteïne (LDL)-cholesterol, terwijl goed cholesterol verwijst naar high-density lipoproteïne (HDL)-cholesterol. Beide fungeren als "transportvoertuigen" in het menselijk lichaam: de eerste brengt lipiden vanuit de bloedbaan naar de cellen, terwijl de tweede lipiden vanuit de cellen en de bloedbaan naar de lever transporteert voor opslag of afbraak.Onder normale omstandigheden circuleren beide soorten ongehinderd. Het schadelijke aspect van slechte cholesterol ligt echter in het verhoogde transportvolume (d.w.z. verhoogde LDL-waarden), wat leidt tot lipidenophoping in de cellen. Dit veroorzaakt een cascade van ontstekingsreacties, die mogelijk kunnen uitmonden in atherosclerose en plaquevorming.
Naast de voordelen voor het hart en de bloedvaten, is ook aangetoond dat tomaten voordelen bieden op het gebied van ziektepreventie en botgezondheid.Een gezamenlijk onderzoek door de Xi'an Jiaotong University in China en de University of South Australia onderzocht de effecten van carotenoïden op leeftijdsgebonden staar. Daaruit bleek dat een hogere inname van carotenoïdenrijke tomaten en citrusvruchten geassocieerd was met een lager risico op het ontwikkelen van leeftijdsgebonden staar. Onderzoek van het Leibniz Institute of Environmental Medicine in Duitsland wijst uit dat regelmatige consumptie van tomaten de nadelige effecten van blootstelling aan UV-straling effectief tegengaat, rimpels vermindert en huidkanker helpt voorkomen.Dr. Xu Shufang, adjunct-hoofdarts van de afdeling Klinische Voeding van het Wuhan Central Hospital, merkte op dat hoewel deze studies zich richten op specifieke tomatenbestanddelen, het huidige klinische advies de nadruk legt op evenwichtige voedingspatronen in plaats van uitsluitend op tomaten te vertrouwen om ziekten te voorkomen of behandelingen te ondersteunen.
Rode, oranje en gele vruchten bieden verschillende voedingsvoordelen
Tomaten ontlenen hun zuurgraad aan organische zuren en hun zoetheid aan sporen van suikers. Ze zijn rijk aan vitamine C, kalium, voedingsvezels en antioxidanten en bevatten ongeveer vijf keer zoveel vitamine C per 100 gram als appels.
De belangrijkste antioxidant in tomaten is lycopeen. Klinische biochemici dienden lycopeen toe aan laboratoriummuizen in doses die gelijk waren aan de aanbevolen doses voor mensen, en constateerden een aanzienlijk verhoogde botdichtheid en verhoogde niveaus van oestrogeen en andere geslachtshormonen bij de proefdieren.Australische onderzoekers ontdekten dat een dagelijkse inname van meer dan 25 milligram lycopeen (uit bronnen zoals tomatensaus, tomatensap of rauwe tomaten) het slechte cholesterolgehalte met ongeveer 10% kan verlagen.
Associate professor Zhu Yi van het College of Food Science and Nutrition Engineering aan de China Agricultural University verklaarde dat een dagelijkse inname van 5-10 milligram lycopeen gezondheidsvoordelen oplevert. Het lycopeengehalte in 100 gram van verschillende tomatensoorten varieert van 0,8 tot 4,2 milligram. Op basis van de mediaanwaarde van 2 milligram zou de consumptie van drie middelgrote tomaten per dag aan deze behoefte voldoen.In overeenstemming met de aanbevolen groente-inname van 300-500 gram volgens de Chinese voedingsrichtlijnen (2016), adviseert Xu Shufang om ongeveer 150 gram nachtschadeachtige groenten, waaronder tomaten, te consumeren.
Er zijn tal van tomatensoorten verkrijgbaar en de voedingsprofielen variëren per kleur.De American Horticultural Society heeft onderzocht hoe kleurvariaties de voedingswaarde beïnvloeden: rode tomaten zijn rijk aan lycopeen; oranje tomaten bevatten veel tocoferol, een antioxidant die gunstig is voor het voorkomen van huidaandoeningen zoals eczeem en psoriasis; gele tomaten hebben doorgaans een hoger gehalte aan polyfenolen, die helpen bij het verlagen van cholesterol en bloeddruk.Hoewel de voedingsprofielen variëren, benadrukken onderzoekers dat alle tomatensoorten bijdragen aan een algehele verbetering van de gezondheid. Daarom hoeft de keuze niet beperkt te blijven tot één kleur; diversiteit is het sleutelwoord.
Vermijd bewerkte tomatenproducten
Velen vragen zich af: is het beter om tomaten rauw of gekookt te eten? Zijn producten op basis van tomaten, zoals ketchup, even gezond?
Zhu Yi legt uit dat tomaten een zoete smaak hebben die wordt getemperd door een subtiele zuurgraad. Rauw gegeten stimuleren ze niet alleen de eetlust, maar zorgen ze er ook voor dat het lichaam voedingsstoffen zoals vitamines en voedingsvezels volledig kan opnemen. Vetoplosbare voedingsstoffen zoals lycopeen en carotenoïden moeten echter worden gecombineerd met oliën voor een optimale opname. Daarom verbetert het licht roerbakken van tomaten in een kleine hoeveelheid olie de opname van lycopeen en carotenoïden.Onder deze omstandigheden blijft het verlies aan vitamine C minimaal, terwijl voedingsstoffen die niet door temperatuur worden beïnvloed, zoals voedingsvezels en mineralen, hun gehalte behouden. Tomaten kunnen dus zowel rauw als gekookt worden geconsumeerd. Voor een optimale opname van lycopeen en carotenoïden verdient koken de voorkeur, maar er moet wel op worden gelet dat zo min mogelijk olie wordt gebruikt: één theelepel is voldoende.
Tomatensaus is een veelgebruikte smaakmaker met een aangenaam zoetzure smaak die de eetlust stimuleert. Deskundigen adviseren om bij het kiezen van tomatensaus eerst na te gaan of het een pure saus op basis van tomaten is of een tomatensaus waaraan witte suiker, zout en smaakstoffen zijn toegevoegd. Het laatste is een smaakmaker; bij het koken moet ervoor worden gezorgd dat er minder suiker en zout wordt gebruikt.
Net als pure tomatensaus behoudt versgeperst tomatensap bijna alle voedingsstoffen van de tomaat. Doordat de celwanden zijn afgebroken, komen er meer lycopeen en andere stoffen vrij, waardoor het een zeer voedzame drank is. Let echter goed op de ingrediëntenlijst wanneer u tomatensap in flessen in de supermarkt koopt. Aan veel producten wordt extra suiker, zout en andere bestanddelen toegevoegd, waardoor ze weinig verschillen van suikerhoudende dranken.
Xu Shufang adviseert bepaalde personen om voorzichtig te zijn met of beperking van de consumptie van tomaten. 1. Personen met gastro-oesofageale refluxziekte (GERD) of die gevoelig zijn voor buikpijn. GERD is grotendeels voedingsgerelateerd; de organische zuren in tomaten kunnen zure reflux en ongemak veroorzaken. Onrijpe tomaten bevatten hoge concentraties alkaloïden, en hoewel deze afnemen naarmate tomaten rijpen, kunnen gevoelige personen nog steeds ongemak ervaren bij overmatige consumptie.Deze personen wordt aangeraden tomaten gekookt te eten en ze niet op een lege maag of rauw te consumeren. 2. Mensen met een tomatenallergie. Tomaten zijn erkende allergenen; gevoelige personen kunnen bij consumptie of contact last krijgen van niezen, eczeem of huiduitslag. 3. Mensen die antistollingsmiddelen gebruiken. Vanwege het hoge vitamine K-gehalte van tomaten kan een grote hoeveelheid het antistollende effect van de medicatie verminderen; matige consumptie is over het algemeen aanvaardbaar.
 PRE       NEXT 

rvvrgroup.com©2017-2026 All Rights Reserved