Regulaarne tomatite tarbimine soodustab veresoonte tervist
 Encyclopedic 
 PRE       NEXT 
Tomatid, nii köögiviljad kui ka puuviljad, on rikkad toitainete poolest ja levinud roog söögilaual. Hokkaido Information University ja teiste Jaapani uurimisasutuste poolt ajakirjas Nutrition avaldatud hiljutine uuring näitab, et lükopeenirikkate tomatite regulaarne tarbimine aitab alandada halva kolesterooli taset veres, pakkudes suurepärast kaitset veresoontele. Tegelikult on tomatitel palju tervisele kasulikke omadusi.
„Mürgilisest puuviljast” delikatessiks
Kuigi tänapäeval on see Peruu päritolu köögivili kogu maailmas armastatud, peeti seda kunagi selle ereda värvi tõttu mürgiliseks, mistõttu sai see nimeks „huntide virsik”.16. sajandil tutvustas Briti hertsog tomatid Euroopale, kuigi alguses peeti neid vaid dekoratiivtaimedeks. Hiljem riskis üks maalikunstnik oma eluga, et tomatit maitsta, ja avastas, et see pole mitte ainult mürgitu, vaid ka maitsev. Sellest hetkest alates leidsid tomatid ametlikult tee söögilauale.Tomadid jõudsid Hiinasse Mingi dünastia ajal. Kuna „番” (fān) tähistab välismaist päritolu, nimetati neid algselt „番柿” (fānshǐ). Hiljem tuvastasid botaanikud, et need kuuluvad baklažaanidega sama perekonna Solanaceae alla, mistõttu sai neile nimeks „番茄” (fāntiāo). Rahvusvaheliste mahepõllumajanduse veebisaitide andmetel jagunevad tomatid peamiselt nelja kategooriasse: tavalised tomatid, kirsstomatid, põõsastomatid ja lihatoomatid.Turgudel levinud sordid on peamiselt tavalised tomatid ja kirsstomatid või nende kahe hübriidid.
Tomatite tervisemõju uurimine jätkub nii kodumaal kui ka rahvusvaheliselt. Ühes sellises uuringus jagas uurimisrühm terved isikud, kelle LDL-kolesteroolitase oli 120–160 mg/dl, kahte rühma. Üks rühm tarbis lükopeenirikkaid tomateid, teine aga lükopeenivabasid tomateid. Pärast 12 nädalat toorest tarbimist oli esimese rühma LDL-kolesteroolitase oluliselt langenud ja vere lipiidiprofiil märkimisväärselt paranenud.Ajakirja Food Science and Nutrition viimases numbris avaldati ka tulemused, mis näitavad, et tomatid või tomatitooted (nt tomatimahl) võivad alandada vererõhku ja kolesteroolitaset, mis on kasulik südame-veresoonkonna tervisele.
Halb kolesterool viitab madala tihedusega lipoproteiini (LDL) kolesteroolile, samas kui hea kolesterool tähistab kõrge tihedusega lipoproteiini (HDL) kolesterooli. Mõlemad toimivad inimkehas „transpordivahenditena”: esimene viib lipiidid vereringest rakkudesse, samas kui teine transportib lipiidid rakkudest ja vereringest maksa, kus need ladustatakse või lagundatakse.Tavatingimustes ringlevad mõlemad tüübid takistamatult. Halva kolesterooli kahjulik mõju seisneb aga selle suurenenud transpordimahus (st kõrgenenud LDL-tasemes), mis viib lipiidide kogunemiseni rakkudesse. See käivitab põletikuliste reaktsioonide ahelreaktsiooni, mis võib lõppeda ateroskleroosi ja plakkide tekkega.
Lisaks südame-veresoonkonna tervisele on tomatitel ka haiguste ennetamise ja luude tervise seisukohalt eeliseid.Hiina Xi'an Jiaotongi ülikooli ja Lõuna-Austraalia ülikooli ühisuurimus uuris karotenoidide mõju vanusega seotud kataraktile. Uurimus näitas, et karotenoidirikkate tomatite ja tsitrusviljade suurem tarbimine oli seotud madalama vanusega seotud katarakti tekke riskiga. Saksamaa Leibnizi keskkonnatervise instituudi uurimus näitab, et tomatite regulaarne tarbimine võib tõhusalt neutraliseerida UV-kiirguse kahjulikku mõju, vähendades kortse ja aidates ennetada nahavähki.Wuhani keskhaigla kliinilise toitumise osakonna peaarst Xu Shufang märkis, et kuigi need uuringud keskenduvad konkreetsetele tomati ühenditele, rõhutavad praegused kliinilised soovitused pigem tasakaalustatud toitumisharjumusi kui ainult tomatitele tuginemist haiguste ennetamiseks või ravi toetamiseks.
Punased, oranžid ja kollased puuviljad pakuvad erinevaid toiteväärtusi
Tomatite happesus tuleneb orgaanilistest hapetest ja magusus jälgedest suhkrutest. Tomatid on rikkad C-vitamiini, kaaliumi, toidukiudude ja antioksüdantide poolest ning sisaldavad 100 grammi kohta ligikaudu viis korda rohkem C-vitamiini kui õunad.
Tomatite peamine antioksüdant on lükopeen. Kliinilised biokeemikud manustasid laboratoorsetele hiirtele lükopeeni annustes, mis vastasid inimestele soovitatavale kogusele. Tulemused näitasid hiirte luutiheduse olulist suurenemist, samuti östrogeeni ja teiste suguhormoonide taseme tõusu.Austraalia teadlased avastasid, et üle 25 milligrammi lükopeeni päevane tarbimine (allikatest nagu tomatikaste, tomatimahl või toored tomatid) võib vähendada halva kolesterooli taset umbes 10% võrra.
Hiina Põllumajandusülikooli toiduaineteaduse ja toitumistehnoloogia dotsent Zhu Yi on öelnud, et 5–10 milligrammi lükopeeni päevane tarbimine on tervisele kasulik. 100 grammis erinevate tomatisortide lükopeeni sisaldus on 0,8–4,2 milligrammi. Keskmise väärtuse 2 milligrammi põhjal piisab kolme keskmise suurusega tomati tarbimisest päevas, et vajadus oleks kaetud.Vastavalt Hiina toitumisjuhendites (2016) soovitatud 300–500 grammi köögiviljade tarbimisele soovitab Xu Shufang tarbida umbes 150 grammi ööviljalisi köögivilju, sealhulgas tomateid.
Kuna tomatisorte on palju, varieeruvad nende toiteväärtused värvi järgi.Ameerika Aiandusselts on uurinud, kuidas värvuse erinevused mõjutavad toiteväärtust: punased tomatid on rikkad lükopeeni poolest; oranžid tomatid sisaldavad palju tokoferooli, antioksüdanti, mis aitab ennetada nahahaigusi, nagu ekseem ja psoriaas; kollased tomatid sisaldavad tavaliselt rohkem polüfenoole, mis aitavad alandada kolesterooli ja vererõhku.Kuigi toiteväärtus on erinev, rõhutavad teadlased, et kõik tomatisordid aitavad kaasa üldise tervise parandamisele. Seega ei pea valik piirduma ühe värviga, vaid oluline on mitmekesisus.
Vältige töödeldud tomatitooteid
Paljud küsivad: kas tomatit on parem süüa toorelt või küpsetatult? Kas tomatipõhised tooted, nagu ketšup, on sama kasulikud?
Zhu Yi selgitab, et tomatitel on magusus, mida tasakaalustab õrn happesus. Tooresena tarbituna stimuleerivad need mitte ainult söögiisu, vaid võimaldavad kehal täielikult omastada toitaineid, nagu vitamiine ja toidukiudaineid. Rasvlahustuvad toitained, nagu lükopeen ja karotenoidid, vajavad optimaalseks omastamiseks aga õlide lisamist. Seetõttu parandab tomatite kerge praadimine väheses õlis lükopeeni ja karotenoidide omastamist.Sellisel viisil on C-vitamiini kadu minimaalne ja temperatuurist mõjutamata toitained, nagu toidukiud ja mineraalid, jäävad muutumatuks. Seega võib tomateid süüa nii toorelt kui ka küpsetatult. Lükopeeni ja karotenoidide optimaalseks imendumiseks on eelistatav küpsetamine, kuid tuleb tagada, et lisatakse vaid minimaalne kogus õli – piisab ühest teelusikatäiest.
Tomatikaste on levinud maitseaine, mis pakub meeldivat magus-haput maitset, mis stimuleerib söögiisu. Eksperdid soovitavad tomatikastme valimisel esmalt kindlaks teha, kas tegemist on puhtalt tomatipõhise kastmega või tomatikastmega, millele on lisatud valget suhkrut, soola ja maitseaineid. Viimane on maitseaine; toiduvalmistamisel tuleb hoolitseda, et vähendada kasutatava suhkru ja soola kogust.
Sarnaselt puhtale tomatikastmele säilitab värskelt pressitud tomatimahl peaaegu kõik tomati toitained. Kuna selle rakuseinad on lagunenud, vabaneb rohkem lükopeeni ja muid ühendeid, mis muudab selle väga toitvaks joogiks. Supermarketis pudelisse villitud tomatimahla valides tuleks aga hoolikalt uurida koostisosade loetelu. Paljud tooted sisaldavad mahla baasile lisatud suhkrut, soola ja muid koostisosi, mis muudab need vähe erinevaks suhkrurikastest jookidest.
Xu Shufang soovitab teatud isikutel olla ettevaatlikud või piirata tomatite tarbimist. 1. Isikud, kellel on gastroösofageaalne reflukshaigus (GERD) või kes on kalduvad kõhuvalule. GERD on suures osas seotud toitumisega; tomatites sisalduvad orgaanilised happed võivad põhjustada happerefluksi ja ebamugavustunnet. Ebaküpsed tomatid sisaldavad palju alkaloide, mis küpsemise käigus vähenevad, kuid tundlikud isikud võivad liigse tarbimise korral siiski tunda ebamugavust.Sellistel inimestel soovitatakse tomatit süüa küpsetatult, vältides nende söömist tühja kõhuga või toorelt. 2. Tomatiallergiaga inimesed. Tomatid on tunnustatud allergeenid; allergilistel inimestel võib nende tarbimisel või nendega kokkupuutumisel tekkida aevastamine, ekseem või lööve. 3. Antikoagulante võtvad inimesed. Tomatite kõrge K-vitamiini sisalduse tõttu võib nende suur kogus vähendada selliste ravimite antikoagulantset toimet; mõõdukas tarbimine on üldiselt lubatud.
 PRE       NEXT 

rvvrgroup.com©2017-2026 All Rights Reserved