P-piller medfører flere risikoer; prevensjon gjennom kosthold er tryggest
 Encyclopedic 
 PRE       NEXT 
P-piller utgjør en helserisiko for kvinner og bør unngås så langt det er mulig. Så hva er den sikreste prevensjonsmetoden? Hvis du ikke planlegger å bli gravid, hvorfor ikke prøve prevensjon gjennom kostholdet?
P-piller utgjør flere risikoer
Da noen par synes prevensjonsmidler er upraktiske og har forbehold mot langvarig bruk av p-piller, har lett tilgjengelig og effektiv nødprevensjon blitt et populært middel etter samleie. Noen kvinner tyr til og med til regelmessig bruk av nødprevensjon som prevensjonsmiddel.Nødprevensjon er ikke som tyggegummi som kan tas uten videre. Hyppig bruk medfører betydelige helserisikoer. Gjentatt kortvarig bruk kan forårsake alvorlige hormonforstyrrelser, uregelmessig menstruasjon og lengre menstruasjonsperioder.Videre reduserer hyppig bruk vaginalt sekret, noe som svekker motstanden mot eksterne bakterier og øker mottakeligheten for gynekologiske tilstander som vaginitt og bekkenbetennelse. Det reduserer også vaginal smøring, noe som går ut over seksuell tilfredsstillelse. I tillegg kan det forårsake irreversibel funksjonsskade på reproduktive organer som egglederne og eggstokkene, noe som kan føre til gjentatte spontanaborter, fosterskader og alvorlig nedsatt fruktbarhet.
Gitt disse risikoene, hvorfor ikke utforske prevensjon gjennom kosthold?
5 matvarer som øker fruktbarheten
Kaffe
Forskere ved US National Institute of Environmental Health Sciences studerte 104 kvinner som ønsket å bli gravide, og konkluderte med at kaffe har direkte innvirkning på befruktningen. Blant disse kvinnene hadde de som drakk mer enn én kopp daglig, bare halvparten så stor sannsynlighet for å bli gravide som de som ikke drakk kaffe.Kaffe er derfor et utmerket prevensjonsmiddel.
Gulrøtter
Gulrøtter er rike på betakaroten, vitaminer og andre nyttige næringsstoffer, men kan påvirke fruktbarheten. Gynekologer ved Rutgers Medical School i New Jersey oppdaget at overdreven inntak av gulrøtter fører til høyt inntak av betakaroten, noe som forårsaker amenoré og hemmer normal eggløsning i eggstokkene. Gulrøtter kan bidra til prevensjon.
Alkohol
Vitenskapelige studier bekrefter at alkoholens hovedkomponent er etanol, som øker katekolaminnivået i kroppen og forårsaker vaskulær spasme, testikkelhypoplasi og til og med nedsatt sædutvikling.Vitenskapelig forskning bekrefter at alkoholens hovedkomponent er etanol. Etanol øker konsentrasjonen av katekolamin i kroppen, noe som forårsaker vaskulær spasme, testikkelhypoplasi og til og med testikkelatrofi. Dette fører til strukturelle endringer i spermatogenesen, utilstrekkelig sekresjon av testosteron og andre androgener, og fremveksten av feminiserende trekk som høyere stemme og brystforstørrelse.Slike individer er utsatt for mannlig infertilitet; selv om befruktning skjer, har avkommet høyere risiko for medfødte misdannelser. Hos kvinner kan alkohol forårsake menstruasjonsforstyrrelser, amenoré, endret eggcelleutvikling, tap av libido eller opphør av eggløsning. Hvitløk Overdreven inntak av hvitløk tømmer vital energi og har en uttalt spermiedrepende effekt, og fungerer dermed som et prevensjonsmiddel.
Papaya
Papaya er et svært effektivt prevensjonsmiddel. Dette skyldes enzymet papain som det inneholder, som samvirker med progesteron for å oppnå prevensjonseffekt.
P-piller utgjør en betydelig risiko for kvinner. For de som ønsker prevensjon, bør du vurdere å innlemme ovennevnte matvarer i kostholdet ditt.
 PRE       NEXT 

rvvrgroup.com©2017-2026 All Rights Reserved