Onko totta, että sitruunaveden juominen voi ehkäistä syöpää?
Encyclopedic
PRE
NEXT
Onko totta, että sitruunaveden juominen ehkäisee syöpää? Tuore kansanperinne kertoo, että Amerikassa monet ihmiset viipaloivat sitruunoita, liottavat niitä vedessä ilman sokeria ja juovat tätä seosta päivän mittaan sen syöpää ehkäisevien ja kasvaimia hillitsevien ominaisuuksien vuoksi.
Todellisuudessa sitruunoiden viipalointi ja niiden liottaminen vedessä on ollut pitkään käytössä länsimaissa, eikä se ole mikään uusi trendi. Sitruunoita käytetään myös yleisesti ruoanlaitossa, erityisesti kalan valmistuksessa, jossa lisätään yleensä muutama viipale maun parantamiseksi ja kalan hajun poistamiseksi.
Vaikka sitruunavesi on yleistä länsimaissa, tarkastellaanpa, onko sillä merkittäviä syöpää ehkäiseviä ominaisuuksia.
Sitruunat kuuluvat sitrushedelmien perheeseen, johon kuuluvat myös mandariinit, tangeriinit, appelsiinit ja pomelot. Niiden ravitsemuksellisia ominaisuuksia ovat:
(1) Korkea vesipitoisuus, noin 80 %.
(2) Runsaasti vitamiineja, erityisesti C- ja B-vitamiineja.
(4) Runsaasti ravintokuitua.
(5) Sisältävät fytokemikaaleja, kuten orgaanisia happoja ja polyfenoleja, aromaattisia yhdisteitä ja luonnollisia pigmenttejä.
Sitrushedelmät ovat poikkeuksellisen runsaita C-vitamiinin lähteitä, jota on runsaasti myös muissa hedelmissä, kuten mansikoissa, orapihlajanmarjoissa, tuoreissa jujubeissa ja kiiveissä.Myös tietyt tuoreet vihannekset sisältävät runsaasti C-vitamiinia; esimerkiksi 100 grammassa vihreää paprikaa on 72 milligrammaa C-vitamiinia, yli kolme kertaa enemmän kuin sitruunassa.
Onko totta, että sitruunaveden juominen ehkäisee syöpää?
Onko sitruunalla syövän ehkäiseviä tai syöpää torjuvia ominaisuuksia?
Maailman syöpätutkimusrahasto (WCRF) ja Amerikan syöpätutkimusinstituutti (AICR) ovat koonneet maailmanlaajuisia tutkimustuloksia ja tulleet siihen tulokseen, että on olemassa merkittäviä todisteita siitä, että vihannekset ja hedelmät vähentävät suun, kurkun, ruokatorven, keuhkojen, vatsan, paksusuolen ja peräsuolen syöpien riskiä. Ne todennäköisesti myös vähentävät kurkun,lisäravinteiden, rintasyövän ja virtsarakon syövän riskiä ja saattavat myös vähentää kohdunkaulan, kohdun limakalvon, maksan ja eturauhasen syövän riskiä.Ne sisältävät runsaasti antioksidantteja, kuten karotenoideja, C-vitamiinia, flavonoideja, isosyanatteja, orgaanisia rikkiyhdisteitä, mineraaleja ja muita bioaktiivisia aineita. Niiden korkea ravintokuitujen pitoisuus nopeuttaa ruokajäämien kulkua suolistossa ja sitoo mahdollisia karsinogeenejä, mikä helpottaa niiden poistumista.
Lukuisat ruokavalion tekijät vaikuttavat syövän esiintymiseen ja etenemiseen. Vastaavasti elintarvikkeiden syöpää ehkäisevät ja syöpää torjuvat vaikutukset johtuvat useiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta. Siksi väite, että sitruunalla maustettu vesi omaa ehdottomia syöpää ehkäiseviä tai syöpää torjuvia ominaisuuksia, on jonkin verran liioiteltu. Sitruunavesi parantaa kuitenkin veden maittavuutta ja tarjoaa merkittävän määrän C-vitamiinia. Kattava lähestymistapa on välttämätön syövän ehkäisemiseksi ruokavalion avulla.Tieteellisen kehityksen myötä kasviperäisistä elintarvikkeista löydetään jatkuvasti uusia fytokemikaaleja ja bioaktiivisia yhdisteitä. Näin ollen vain monipuolinen ruokavalio voi tarjota täyden valikoiman terveyttä edistäviä fytokemikaaleja. Maailman syöpätutkimusrahaston 14 ruokavalio-ohjetta syövän ehkäisemiseksi sisältävät nimenomaisesti kaksi periaatetta: ruokavalion monipuolisuus ja vihannesten ja hedelmien kulutuksen lisääminen.
Ruokavalion lähteet ovat monipuolisia, ja jokainen ryhmä tarjoaa omat terveyshyötyjään. Vain monipuolisen ruokavalion ja tasapainoisen ravitsemuksen avulla eri elintarvikkeet voivat täydentää toistensa vahvuuksia ja heikkouksia, mikä maksimoi terveyshyödyt.
Onko totta, että sitruunaveden juominen ehkäisee syöpää? Päätämme keskustelumme tähän, luottaen siihen, että ymmärrät nyt asian paremmin. Lopuksi toivotamme sinulle vilpitöntä terveyttä ja iloista elämää.
PRE
NEXT