Kas on tõsi, et sidrunivee joomine aitab ennetada vähki?
Encyclopedic
PRE
NEXT
Kas on tõsi, et sidruniga rikastatud vee joomine ennetab vähki? Hiljutine rahvajutt viitab sellele, et Ameerikas lõikavad paljud inimesed sidrunid viiludeks, leotavad neid vees ilma suhkruta ja joovad seda segu kogu päeva jooksul, väidetavalt selle vähivastaste ja kasvajate kasvu pärssivate omaduste tõttu.
Tegelikult on sidrunite viilutamine ja leotatud vee joomine lääneriikides pikka aega levinud tava, mitte hiljutine moesuund. Sidruneid kasutatakse ka sageli toiduvalmistamisel, eriti kala valmistamisel, kus tavaliselt lisatakse paar viilu maitse tõstmiseks ja kalalõhna eemaldamiseks.
Kuigi sidruniga maitsestatud vesi on lääneriikide elanike seas levinud, uurime, kas sellel on märkimisväärseid vähivastaseid omadusi.
Sidrunid kuuluvad tsitrusviljade perekonda, kuhu kuuluvad ka mandariinid, tangeriinid, apelsinid ja pomelod. Nende toiteväärtuslikud omadused on järgmised:
(1) Kõrge veesisaldus, umbes 80%.
(2) Rikkalikud vitamiinide, eriti C-vitamiini ja B-vitamiinide poolest.
(4) Kõrge kiudainete sisaldus.
(5) Sisaldavad fütokemikaale, nagu orgaanilised happed ja polüfenoolid, aromaatsed ühendid ja looduslikud pigmendid.
Tsitrusviljad on erakordselt rikkad C-vitamiini poolest, mis on toitaine, mida leidub rohkesti ka teistes puuviljades, nagu maasikad, põldmarjad, värsked jujubid ja kiivid.Teatavad värsked köögiviljad sisaldavad samuti märkimisväärses koguses C-vitamiini; näiteks 100 grammi rohelist paprikat sisaldab 72 milligrammi C-vitamiini, mis on üle kolme korra rohkem kui sidrunites.
Kas on tõsi, et sidrunivee joomine ennetab vähki?
Kas sidrunil on vähki ennetavaid või vähivastaseid omadusi?
Maailma Vähktõve Uuringute Fond (WCRF) ja Ameerika Vähktõve Uuringute Instituut (AICR) on kokku võtnud ülemaailmsed uuringutulemused ja jõudnud järeldusele, et olulised tõendid näitavad, et köögiviljad ja puuviljad vähendavad suu-, kõri-, söögitoru-, kopsu-, mao-, käärsoole- ja pärasoolevähi riski. Nad viitavad ka kõri-,pankrease-, rind- ja põievähki ning võivad vähendada ka emakakaela-, emaka-, maksa- ja eesnäärmevähi riski.Need on rikkad antioksüdantide, nagu karotenoidide, C-vitamiini, flavonoidide, isotiotsüanaatide, orgaaniliste väävliühendite, mineraalide ja muude bioaktiivsete komponentide poolest. Nende kõrge kiudainete sisaldus kiirendab toidujääkide liikumist soolestikus ja seob potentsiaalsed kantserogeenid, hõlbustades nende eemaldamist.
Vähktõve tekkimist ja arengut mõjutavad mitmed toitumisfaktorid. Samamoodi tuleneb toidu vähktõve ennetav ja vähivastane toime mitmete tegurite koosmõjust. Seetõttu on väide, et sidruniga maitsestatud vesi omab kindlaid vähktõve ennetavaid või vähivastaseid omadusi, mõnevõrra liialdatud. Siiski parandab sidrunivesi vee maitset ja annab märkimisväärse koguse C-vitamiini. Vähktõve ennetamiseks toitumise abil on oluline terviklik lähenemine.Teaduse arenguga avastatakse taimsetest toiduainetest jätkuvalt uusi fütokemikaale ja bioaktiivseid ühendeid. Seetõttu saab ainult mitmekesine toitumine pakkuda tervist edendavate fütokemikaalide täielikku spektrit. Maailma Vähktõve Uuringute Fondi 14 toitumissuunist vähktõve ennetamiseks sisaldavad selgesõnaliselt kahte põhimõtet: toitumise mitmekesisus ja puu- ja köögiviljade tarbimise suurendamine.
Meie toiduallikad on mitmekesised ja iga kategooria pakub erinevaid tervisele kasulikke omadusi. Ainult mitmekesise toitumise ja tasakaalustatud toitumise kaudu saavad erinevad toidud üksteise tugevaid ja nõrku külgi täiendada, maksimeerides seeläbi tervisele kasulikke omadusi.
Kas on tõsi, et sidrunivee joomine ennetab vähki? Lõpetame siinkohal arutelu, olles kindlad, et teil on nüüd selgem arusaam. Lõpetuseks soovime teile südamest head tervist ja rõõmsat elu.
PRE
NEXT